post-thumb

Kurumsal Çalışma Stratejisinin Geliştirilmesi

Gartner, işin geleceği stratejisini, işin nasıl, ne zaman ve nerede yapıldığına ilişkin değişikliklere yol açan gelecekteki olayların belirsizliğini ve sonuçlarını ele alan bir dizi girişim olarak tanımlar; işi kim veya ne yapar; ve hatta iş olarak kabul edilen şeye dahi bakmak gerekir. Bu değişiklikler bir kuruluş tarafından veya ortaya çıkan teknoloji, pazar değişiklikleri ve demografik değişiklikler gibi dış dünyadaki eğilimler tarafından yönlendirilebilir. Bazen bu eğilimler, bir kuruluşun iş modeline, operasyonlarına, işgücüne veya tedarik zincirine yönelik varoluşsal tehditler sunar. Yeni trendler, kuruluşları her zamankinden daha sık değişmeye zorladığı için, bir çalışma sisteminin geleceği stratejisi yaşayan bir belgedir ve bir iş geleceği stratejisi geliştirmek, yinelemeli bir deneyimdir.

Kuruma özgü çalışma sistemi geleceği stratejisi, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli unsurlara sahiptir: Kuruluşun mevcut durumunun ve işin nasıl, ne zaman ve nerede yapıldığına ilişkin istenen durumun bir açıklaması; işi kim veya ne yapar; ve iş olarak kabul edilen şey nedir’e kadar derinlemesine gidebilir.

 

Trendleri belirlemek

Bununla ilgili, her ikisi de kuruluşunuzu etkileyebilecek veya gelecekte fırsatlar yaratabilecek iki yaklaşım vardır: trendleri harici kaynaklardan (ör. dış uzmanlar, basın raporları, sektöre özel trend raporları, arama motoru uyarıları) ve dahili kaynaklardan (ör. liderler, yetenek analitiği, yönetim kurulu ve yönetici toplantı tutanakları, çalışan ve müşteri anketleri) temin edin. Potansiyel bir geleceği tasavvur ederek ve o geleceğin gerçekleşmesi için nelerin olması gerektiği konusunda geriye doğru çalışarak çok adımlı bir süreçten trendler türetmek.

 

Trendleri yorumlamak

Belirlenen eğilimlerin ilgililik düzeyini ve etkilerini anlamak için aşağıdaki merceklerden birini veya her ikisini kullanmanızı öneririz: eğilim belirsizliği, düşük ila yüksek belirsizlik aralığındaki eğilimlerin değerlendirilmesini içerir. Bu yelpazedeki dört kategori şunlardır: bugün bir gerçeklik olan eğilimler, öngörülebilir eğilimler, öngörülemeyen eğilimler ve dönüştürücü eğilimler. Bu, eğilimlerin kuruluşunuzun hedefleri üzerindeki etkilerini anlamanıza yardımcı olacaktır. Belirsizliğin derecesini, kuruluşunuzun çalışma düzeninin geleceğini planlarken göz önünde bulundurduğu zaman ufkuyla karşılaştırarak eğilimlerin alaka düzeyini daha da belirleyebilirsiniz.

 

Trendlerin etkisi, teknolojik, politik, ekonomik, sosyal veya kültürel, güven veya etik, düzenleyici veya yasal ve çevresel faktörler (TPESTRE veya “goblen” analizi) gibi dış faktörlerin etkisine dayalı eğilimlerin değerlendirilmesini içerir. Bu, hangi eğilimlerin kuruluşunuz üzerinde en büyük potansiyel etkiye sahip olduğunu keşfetmenize yardımcı olacaktır. Her bir eğilimin etkisini hızlandıracak veya engelleyecek organizasyonel faktörleri belirleyerek alaka düzeyini daha iyi anlayabilirsiniz.

 

Trendlere Öncelik Verin

Bir sonraki adım, rekabet avantajı için en büyük potansiyel etkiye veya fırsata sahip bu trendlere öncelik vermektir. İki kuruluş, bunun etkili bir şekilde nasıl yapılacağına dair örnekler sunar:

NASA'nın üç filtreli yaklaşımı, uzun ömür, çalışanlarla ve/veya yetenek havuzuyla uyum ve trendler listesini daraltmak ve kuruluşun geleceğinin çalışma vizyonunu şekillendirmek için değerlendirme kriterleri olarak fırsatı içerir. Trendleri filtreledikten sonra NASA, her bir hedefe çeşitli şekillerde ulaşmak amacıyla yer bırakmak için onları son durum hedeflerine (örneğin, paylaşım ve güvenlik için tasarım) dayalı temalar halinde gruplandırır.

 

John Deere'in megatrend değerlendirme filtreleri yaklaşımı, bir etki ekranı (trend ile şirketin ana faaliyet alanı ve yetenekleri arasındaki ilişkiyi test etme) ve bir fırsat ekranı (megatrendleri sıralama ve odaklanmış zaman ve kaynak yatırımına uygun olanları belirleme) içerir. Bu ekranlar, gelecekteki iş trendlerini filtrelemeye ve önceliklendirmeye yardımcı olur.

 

  1. Aşama: Senaryo Oluşturma

İkinci aşama, öncelikli iş eğilimlerinin geleceği kullanılarak gelecekteki iş senaryolarını tahmin etmeye ve test etmeye yönelik uyarlanabilir bir yaklaşımı içerir.

 

Gelecek Senaryoları Geliştirin

Bir dizi gelecekteki sonuca yol açabilecek öncelikli eğilimleriniz için kritik belirsizlikleri ortaya çıkarın. Ardından, gelecek senaryoları oluşturmak için çeşitli gelecekteki sonuçları birleştirin.

Senaryolarınız geliştirildikten sonra, her birinin çalışma hayatıyla ilgili sonuçlarını belirleyin ve işin etkisini gösteren basit ve ilişkilendirilebilir anlatılar oluşturmak için hikaye anlatımı tekniklerini kullanın. Son olarak, hazırlanmış senaryoların kalitesini değerlendirin.

 

Test Senaryoları

Her senaryonun ortaya çıkması için gerçekleşmesi gereken veya olmaması gereken olası olayları belirleyin. Bu, mevcut durumdan gelecek senaryolara bir yol belirlemeye yardımcı olacak ve geleceğin belirli bir senaryo lehine evrilip gelişmediğini izlemenize olanak sağlayacaktır. Ardından, en yüksek gerçekleşme olasılığına ve bozulma derecesine sahip senaryolara öncelik vermek için  olayların olasılığını değerlendirebilirsiniz.

 

Aşama 3: İşin Geleceği Stratejik Planlama

Üçüncü aşama, iş girişimlerinin geleceğini belirlemek, uygulamak ve izlemek için bir yol haritası veya stratejik plan geliştirmeyi içerir. Stratejik plan aynı zamanda trendlerdeki değişimlere cevap verme yeteneğine de sahip olmalıdır.

 

Girişimleri Tanımlayın

Mevcut ve gelecekteki hedeflerinizdeki boşlukları belirlemek için öncelik sırasına göre mevcut kurumsal çalışma stratejisinin ve gelecek senaryolarının boşluk analizini yapın. Boşlukları kapatmak ve kuruluşunuzun geleceğini en olası, en yüksek öncelikli senaryoya göre şekillendirmek için en alakalı geleceğin iş girişimlerini seçmek için bu analizi kullanın.

 

Tasarım Programları

Gelecekteki iş girişimlerinizi belirli hedeflere ve zaman çizelgelerine sahip programlara ayırın ve gereken yeteneklere göre ekipler atayın. Her programı uygulamak için gereken kaynak yatırımını belirleyin ve stratejik planı başarıyla teslim edin.

 

İlerlemeyi Ölçün

Kuruluşunuzun gelecekteki çalışma biçimini ilgilendiren girişimleri konusundaki ilerlemesini izlemek için ölçümleri ve izleme mekanizmalarını seçin ve gerekirse rotayı düzeltin. Bu adım ayrıca, gelecekteki senaryoları etkileyebilecek ve girişimlerinizin gözden geçirilmesini tetikleyebilecek eğilimlerdeki değişimlerin belirlenmesini ve izlenmesini de içerir.

Selçuk Karaata
TARGEV Genel Sekreteri