Çin'de Güncel Gelişmeler (Nisan - 1)

(Çin Medyasında yer alan haberlerden derlenmiştir)

Çin’in dış ticareti 2021 baharında ivme kazanmaya devam ediyor; Çin’in 2021’in ilk iki ayında toplam dış ticaret hacmi, yıllık %32,2 artışla 836,1 milyar ABD dolarına ulaştı. Özellikle, ülkenin ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre %50,1 gibi dikkat çekici bir büyüme kaydetti. Çin, daha yüksek seviyeli açılım ile ilerlemek için çaba sarf ederken, ülke teknoloji araştırma ve geliştirme, sınır ötesi e-ticaret, Çin-Avrupa yük trenleri gibi büyüme faktörlerinin yardımıyla küresel pazarlarda rekabet gücünü artırıyor.

Çin’in yapı malzemeleri sektörü ilk iki ayda büyüdü; Sanayi ve Bilgi Teknolojileri Bakanlığı (MIIT) verilerine göre Çin’in yapı malzemeleri sektörü bu yılın ilk iki ayında gözle görülür bir büyüme kaydederken sektörün katma değerli üretiminin Ocak-Şubat döneminde yıllık %45,7 artarak önceki düşüş eğilimi tersine çevrildi. MIIT verilerine göre, yıllık bazda Çin’in çimento üretimi %61,1 oranında artarak 240 milyon tona, cam levha üretimi %9,3 artarak 160 milyon tona ulaştı.

Ekonomi genişlemeye devam ederken Çin PMI’da toparlanıyor; Ulusal İstatistik Bürosu verilerine göre, Bahar Bayramı tatilinin ardından üretim ve talebin artmasıyla Çin’in imalat ve hizmet sektörleri Mart ayında ticari faaliyetlerinde daha hızlı büyüme kaydetti. Çin’in imalat sektörü için satın alma gücüne dayalı endeks (PMI), Şubat ayındaki 50,6’dan Mart ayında 51,9’a yükseldi. Şubat ayındaki Bahar Bayramı tatilinin ardından fabrika faaliyetlerinin daha hızlı bir şekilde arttığı görülmektedir.

Çin’in büyük limanlarından geçen konteyner sayıları arttı; Çin Limanlar Derneği, ülkenin sekiz önemli limanından gönderilen konteyner sayılarının Şubat ayında, geçen yılın aynı ayına göre %1,6 arttığını açıkladı. Dernek, büyüme oranının Shenzhen ve Guangzhou limanlarında %20’yi, Qingdao Limanında ise %15’i geçtiğini belirtti. Ayrıca, başlıca kıyı merkez limanlarının kargo hacminin bir önceki yılın aynı ayına göre %10,4, uluslararası ticaret kargo hacminin ise %12,2 arttığı bildirildi. Dış ticarete gönderilen konteyner sayılarında yaşanan patlama, Çin’in ihracatındaki hızlı artışı da doğruluyor (Editör notu: Bu durum ülkemizdeki konteynır sorununun ana nedenlerinden olduğunu gösteriyor). 

Bilimsel ve teknolojik yenilikler Çin’in tarımsal ürün işleme endüstrisini geliştirdi; Bilim ve teknolojinin, tarımsal işleme endüstrisinin gelişimine katkısı %63’e ulaşırken, uzun vadeli ve istikrarlı büyümesine de güçlü destek sağladı. Çin tarım bilimleri akademisi (CAAS), bu dönemde Çinli bilim insanlarının, tarım ürünlerinin derinlemesine işlenmesi ve hasat sonrası kayıpların azaltılması gibi kilit öneme sahip teknolojilerde ilerlemeler kaydettiğini belirtti. Çin’de tarımsal ürünlerin kalitesi ve güvenliği, ülkede gelişmiş izleme sistemlerinin kurulması ve bu alandaki düzenlemelere standart getirilmesinden bu yana sürekli olarak gelişme gösterdi ( https://ajanslotus.com/ 25.03.2021 haberi).

Şanhay 2020 dış ticaret hacminde 1 numara; Yayınlanan bir raporda, Çin’in finans merkezi Şanhay’ın geçen yıl toplam dış ticaret hacminde en üst sırada yer alırken, onu Shenzhen ve Pekin’in izlediğini gösterdi. Gümrük Genel İdaresi’ne göre, Çin’in dış ticareti 2020 yılında yıllık %1,9 artışla 32,2 trilyon Yuan’a (4,9 trilyon dolar) yükseldi ve rekor bir seviyeye ulaştı. İhracat yıllık %4 artışla 17,9 trilyon yuan’a (2,7 trilyon dolar) ulaşırken, ithalat ise %0,7 düşüşle 14,2 trilyon yuan’a (2,2 trilyon dolar) geriledi. Şangay’ın dış ticareti geçen yıl %2,3 arışla 3,5 trilyon yuan (530 milyar dolar) oldu. Şehrin ithalatı %3,8 artışla 2,1 trilyon yuan’a (320 milyar dolar) yükselirken, ihracat 1,4 trilyon yuan’da (210 milyar dolar) sabit kaldı (Editör notu: Şanhay Çin’in önemli bir ithalat limanıdır). 

Çinli işletmelerin denizaşırı depoları, uluslararası ticaret için kazan-kazan prensipli gelişimi teşvik ediyor; Çin Ticaret Bakanlığı verilerine göre, geçen yıl Çinli işletmeler tarafından sınır ötesi e-ticaret için kurulan denizaşırı depoların sayısı %80 arttı. Çinli şirketler 12 milyon m2’nin üzerinde bir alanda 1.800’den fazla denizaşırı depoya sahipler. COVID-19 salgını karşısında, Çin’in dış ticaretinin yenilikçi gelişimini hızlandırdığı, 10.000’den fazla geleneksel dış ticaret şirketinin kurulduğu da değerlendirildiğinde özellikle sınır ötesi e-ticaret, işletmelerin dış ticaretin yenilikçi gelişimini teşviki için önemli bir yol haline geldiği görülüyor.

Türk iş insanları Çin’de ticaret odası kuruyor, Dünya Türk İş Konseyi Asya Pasifik Başkanı Nejdet Demiryürek; kuruluş çalışmaları süren Çin Türk Ticaret Odası’nın 29 Ekim 2021 tarihinde hizmete gireceğini açıkladı. Bünyesinde oldukları DEİK ile Türkiye ticaretinin ‘diaspora diplomasisini’ üstlendiklerini belirten Demiryürek, Dışişleri Bakanlığı’nın ‘Yeniden Asya’ vizyonuyla paralel hareket ettiklerini hatırlatarak “Eskiden yüzümüz batıya bakıyordu. Pandemiden sonra artık tüm oklar Çin ve etrafındaki Asya’yı gösteriyor, ayrıca Çin Türk Ticaret Odası’nın kuruluş komitesinde ülkede yatırımı olan, ülkeyi bilen, pazar konusunda deneyimli birbirinden değerli iş insanlarımız var. Onların bilgi ve birikimlerinden hareketle, Çin’i radarlarına alacak girişimcilerimize de her türlü desteği vereceğiz. Ticaret odamızın, Çin’deki büyükelçiliğimiz, konsolosluklar ve ticaret müşavirliklerimiz gibi kamu kuruluşlarından sonra güvenilir ikinci kaynak olacağına inanıyorum” dedi (https://www.dunya.com/ 23.03.2021 haberi).

Çin Dışişleri Bakanı Wang Yi’nin Türkiye’yi de kapsayan dış gezisi; Çin Dışişleri Bakanı Wang Yi; S.Arabistan, Türkiye, İran, BAE, Umman ve Bahreyn Dışişleri Bakanlarının daveti üzerine altı ülkeyi kapsayan dış gezisinde Türkiye’ye gelen Çinli Bakan, Çin-Türkiye işbirliğinin çok boyutlu olduğunu, her iki tarafın da kazan-kazan prensibine dayalı işbirliğinde daha iyi sonuçlar elde etmek için Türkiye’nin kaliteli ürünlerinin Çin’e ihracatını, döviz takaslarını, büyük projeleri ve her türlü kooperatif mekanizmasını iyi kullanmasını önerdi. Çin’in, 2022 Pekin Kış Olimpiyat Oyunları’na katılımını memnuniyetle karşıladığını da sözlerine ekledi.

Türkiye-Çin ticareti zirveye ulaşacak; Türkiye-Çin İş Geliştirme ve Destekleme Derneği Başkanı İhsan Beşer, Türkiye’nin zengin mineral ürünleri, değerli metalleri ve tekstiliyle Çin’in geniş pazarını tamamladığını belirterek, “Türkiye ve Çin ticaretinin yeni bir zirveye ulaşması bekleniyor” dedi. Çin’in Türkiye üzerinden Ortadoğu ve Afrika’daki ticari işbirliğini daha da genişletebileceğini kaydeden Beşer, “Türkiye’nin 59 milyondan fazla internet kullanıcısı ve %72’lik bir internet entegrasyon oranı, dünya seviyesinden daha yüksek. Verilere göre Türkiye’nin e-ticaret potansiyeli 2021’de 240 milyar dolara ulaşacak. Şu anda Türkiye’nin daha popüler e-ticaret platformları Alibaba yatırımlı Trendyol, eBay kontrolündeki Gitti Gidiyor, Amazon Türkiye, N11, Modanisa gibi sitelerle geniş bir pazar erişimine sahip. Bu nedenle, Türkiye ile Çin ticareti dijital teknolojinin ekonomideki rolüne Türkiye-Çin temassız işlemlerinin gelişimine tam rol verilmelidir” açıklamalarında bulundu (https://www.hurriyet.com.tr/ 29.03.2021 haberi).