Çin'de Güncel Gelişmeler (Mart - 1)

(Çin Medyasında yer alan haberlerden derlenmiştir)

Şubat ayında ekonomik ivme devam ediyor; Ulusal İstatistik Bürosunun yaptığı açıklamada, yıllık %2,3 büyüme ile Çin ekonomisinin, 2020’de global daralmayı önleyen dünyanın tek büyük ekonomisi olduğu ve Şubat ayında büyüme ivmesini sürdürerek küresel ekonomik toparlanmanın kilit lokomotifi haline geldiği bildirildi. İmalat sektörünün satın alma endeksi Ocak’taki 51,3’e kıyasla Şubat ayında 50,6’ya geldiği için Çin ekonomisi yılın ilk iki ayında genişlemesini sürdürdü.

Çin’in 2020 yılı kişi başına düşen GSYİH’sı arttı; Ulusal İstatistik Bürosu Başkan Yrd. Laiyun, Çin’de kişi başına düşen GSYİH’nın iki yıl üst üste 10.000 doları aştığını bildirdi. Çin’in 2020 yılı kişi başına düşen GSYİH’sı 11.200 dolar olarak açıklandı. Kırsal kesimdeki yaklaşık 56 milyon kişi yoksulluk sınırının üzerine çıktı. Böylelikle yılda ortalama 11,2 milyon Çinlinin yoksulluk sınırından kurtulduğu anlaşıldı.

Ulusal İstatistik Bürosu tarafından yayınlanan rapora göre 2020’de “Kuşak ve Yol” hattı boyunca yer alan ülkelere yapılan toplam ithalat ve ihracat hacmi 9,4 milyar Yuan (1,4 milyar dolar) oldu; İhracat %3,2 artışla 5.426 milyar Yuan, ithalat ise %1,8 düşüşle 3,9 milyar Yuan Ayrıca, 2020 yılında Çin, 171 ülke ve uluslararası kuruluşlarla ortaklaşa “Kuşak ve Yol” projesini teşvik etmek için 205 işbirliği belgesi imzaladı.

Çin’de iç turizm 2021’de artacak; Çin Turizm Akademisi tarafından yayımlanan rapora göre, 2021 yılında Çin’i gezen yerli turist sayısı, 2020 yılına kıyasla % 42’lik artışla toplam 4,1 milyara ulaşacak. Raporda, Çin’in 2021 yılında geçen yıla göre % 48’lik artışla yurtiçi turizmden yaklaşık 511 milyar ABD doları gelir elde edeceği belirtildi. Guangdong, Henan, Jiangsu, Shanghai, Chongqing ve Beijing gibi önemli turistik noktalara gidip gelen turist sayısı, 2019 Bahar Festivalinde görülen seviyeleri aştı. Çin Turizm Akademisi’nin Rapora göre, 2020 yılında turistik yerlerin hizmet kalitesini artırmak üzere daha bilimsel, teknolojik ve kültürel yeniliklerin uygulanması sonucu turistler, gezilerinden daha yüksek oranda memnuniyet duydukları ifade etti.

Çin’le ticarette ürün yelpazesi genişliyor; Türk-Çin İş Geliştirme Derneği Başkanı İhsan Beşer, “Çin haritası üzerinde eyalet, il bazında hangi ürünlere ihtiyaç olduğuna yönelik çalışma yapıyoruz. İki ülke arasında sınırsız bir ticaret, işbirliği potansiyeli var. Üzüm, incir, kakaolu gıdalar, zeytinyağı, tekstil ürünleri arasında kürkler, deri potansiyeli yüksek ihraç ürünleri arasında yer alıyor. Çin, makarna, kuskus, reçel, jöle, marmelat alımını artırdı. Türk firmaların ürün bazlı lobiler oluşturması gerekiyor” şeklinde konuştu ( https://www.sabah.com.tr/ 01.03.2021 haberi).

Çin-AB Coğrafi İşaretler Anlaşması resmi olarak 1 Mart’ta yürürlüğe girdi, Anlaşma, Çin tarafından imzalanan coğrafi işaretlere ilişkin ilk kapsamlı ve üst düzey anlaşmadır.  Her iki taraf tarafından korunan coğrafi işaretlerin listesinin bulunduğu anlaşma, Çin-AB ekonomik ve ticari ilişkilerine yeni bir ivme kazandıracak ve hem şirketlere hem de tüketicilere fayda sağlayacaktır. Anlaşmada iki tarafın toplam 500’den fazla coğrafi işaretli ürüne sahip olduğu anlaşılmaktadır. Örnek olarak Shaoxing şarabı, Lu’an kavun dilimleri, Anxi Tieguanyin Turfan kuru üzümleri; Avrupa şampanyası, Bavyera birası, Parma jambonu, Magina zeytinyağı vb. ürünler verilebilir. Anlaşmanın yürürlüğe girmesi, Çin-AB ekonomik ve ticari işbirliğini daha da güçlendirecek ve her iki taraftaki tüketicilere ve işletmelere fayda sağlayacaktır.

Alman elektrik endüstrisinin en büyük ihracat pazarı Çin; 2020’de Alman elektrik endüstrisinin Çin’e ihracatı yıllık %6,5 artışla 23,3 milyar avroya ulaştı. Çin ise elektrikli ev aletlerinde Almanya’nın en büyük tedarikçisi konumundadır.

Çin, üst üste beşinci kez Almanya’nın en önemli ticaret ortağı oldu, Alman Federal İstatistik Bürosu tarafından yayınlanan veriler, Koronavirüs salgınının etkisine rağmen, 2020’de Çin ve Almanya arasındaki ticaret hacminin artarken, Çin’in üst üste beşinci kez Almanya’nın en önemli ticaret ortağı olduğunu gösteriyor. 2020’de Almanya’nın Çin’den yaptığı ithalatın yaklaşık 116,3 milyar avro olduğunu; Çin’e ihracatının ise yaklaşık 95,9 milyar avro olduğunu gösteriyor.