Çin'de Güncel Gelişmeler (Şubat - 1)

(Çin Medyasında yer alan haberlerden derlenmiştir)

2020 yılında Çin’in tekstil ve giyim ihracatı yıllık bazda %9,6 arttı; Çin tekstil endüstrisi, 2020 yılında salgının getirdiği maske ve koruyucu kıyafet talebini fırsata çevirerek tekstil üretim kapasitesini artmıştır. Gümrük verilerine göre, 2020 yılının tamamında Çin’in tekstil ve konfeksiyon ihracatı %9,6 artışla 291,2 milyar ABD doları olarak gerçekleşti. Tekstil ihracatı yıllık %29,2 artışla 153,8 milyar ABD dolarına ulaşırken, giyim ihracatı yıllık %6,4 düşüşle 137,4 milyar ABD doları oldu. 2021’e girerken Çinli tekstil ve konfeksiyon işletmelerinin yoğunluğu artmaya devam etmekte olup, çoğu pamuk iplik işletmesi Mart ve Nisan ayının sonuna kadar sipariş alamıyor. Sektör uzmanlarına göre, 2021 yılının tamamında, Çin’in tekstil ve konfeksiyon ihracatı, birçok olumlu faktörün etkisiyle artmaya devam edecek.

2020 yılı “Kuşak ve Yol” dış kaynak kullanımı; Çin Ticaret Bakanlığı istatistikleri, 2020 yılında ülkenin “Kuşak ve Yol” güzergahı üzerindeki ülkelerden dış kaynak kullanımının, yıllık %8,9 artışla 136,1 milyar yuan’a ulaştığını gösteriyor. Çin şimdiye kadar 171 ülke ve uluslararası organizasyonla ortaklaşa “Kuşak ve Yol” inşası için 205 işbirliği belgesi imzaladı. “Kuşak ve Yol” ülkelerinin ve bölgelerinin çoğu ASEAN üyesidir. Ocak-Kasım 2020 döneminde, Çinli işletmelerin “Kuşak ve Yol” ile ilgili ulusal hizmet dış kaynak kullanımı %6,8’lik bir artışla 65 milyar yuana ulaştı.

Hainan’ın dış ticaretini teşvik etmede serbest ticaret limanının rolü büyük; “Hainan Serbest Ticaret Limanı İnşası Genel Planı”nın yayınlanması sonrasında, 2020 yılında Hainan dış ticaret hacminin %3’lük bir artışla 93,3 milyar Yuana ulaştığı, büyüme oranının ulusal ortalamadan 1,1 puan daha yüksek olduğu görülmektedir. 2020’de Hainan’ın dış ticaret ortakları dünya çapında 183 ülke ve bölgeyi kapsadı. ASEAN, Avrupa Birliği ve ABD ilk üç ticaret ortağı olmaya devam edecek.

Çin, serbest ticaret bölgelerine daha fazla reform hakkı tanıyacak; 2015-2020 yıllarını kapsayan 13. Beş Yıllık Planı döneminde Çin genelinde kurulan serbest ticaret pilot bölge sayısı 21’e ulaştı. Serbest ticaret pilot bölgelerinden 18 tanesinde 2020 yılı itibariyle 18.393 bin işletme kuruldu ve 176 milyar 380 milyon Yuan tutarında yabancı sermaye girişi sağlandı. Ayrıca, 4,7 trilyon Yuan değerinde ithalat ve ihracat gerçekleştirildi. Çin Ticaret Bakanlığı Serbest Ticaret Bölgeleri ve Limanları Dairesi Başkanlığı, 21 serbest ticaret bölgesinin elde ettiği sonuçlar kapsamlı şekilde değerlendirildikten sonra, merkezi hükümetin genel planına göre karar alınacağını belirtirken, serbest ticaret bölgelerine daha fazla reform hakkı tanınacağını belirtti.

Çin Ticaret Bakanlığı “CPTPP’ye katılmayı düşünüyoruz”; 4 Şubat 2021’de düzenlenen basın toplantısında Ticaret Bakanlığı Sözcüsü; Çin’in ekonomik küreselleşmeyi ve bölgesel ekonomik entegrasyonu teşvik etmek için Trans-Pasifik Ortaklığı Kapsamlı ve Aşamalı Geçiş Anlaşmasına (CPTPP) katılmayı değerlendirdiğini dile getirdi.

Çin dijital ekonomide liderliğini sürdürüyor, İnternet Kalkınma 2020 Raporu’na göre, Çin’in dijital ekonomik büyüklüğü önceki yıl 5,5 trilyon ABD doları, dijital ekonominin büyüklüğünün gayri safi yurtiçi hasıladaki payı ise %36,2’ye ulaştı. 2020’de ülke çapında 580 bin 5G baz istasyonu kurularak toplam 5G baz istasyonu sayısı 718 bin oldu.

Xinjiang Uygur Özerk Bölgesi’nde 2020 ekonomik büyüklüğü 213 milyar dolara ulaştı. Bölgenin 2015-2020 döneminde yıllık ortalama büyümesi %6,1 oldu. Xinjiang’daki kişi başına düşen GSYİH’sı artık 10 bin dolar seviyesine dayanmış durumda. Ayrıca 2020’de turizm sektörü salgına rağmen 158 milyon ziyaretçi ağırlayıp 13,63 milyar dolar gelir kaydetti.

Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi’ne 10 yılda 520 milyon TL yatırım yapıldı, Huawei Türkiye Genel Müdürü Jing Li, geçen 10 yılda Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi’ne 520 milyon TL yatırım yaptıklarını belirterek, “Huawei’nin Çin dışındaki en büyük ikinci Ar-Ge Merkezi olarak Türkiye, Huawei için büyük bir öneme sahip oldu” dedi. Ayrıca salgın döneminde Türkiye’ye yatırımlarının arttığına dikkati çeken Jing Li, “2020 Ar-Ge merkezimiz için de özel bir yıl oldu. Hem merkezin 10 uncu yılını kutladık, hem de Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi’ni Çin dışındaki en büyük üç -Huawei Mobil Servisleri (HMS)- ekosistem geliştirme merkezinden biri haline getirdik. Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi 2020 yılında, 200’den fazla yeni mühendis ile istihdamını artırdı ve toplamda 690 çalışana sahip oldu” dedi ( https://www.aa.com.tr/tr sitesinde 02.02.2021 tarihinde yayınlanmıştır).

Çin’e ihracat süresinin 12 güne düşmesi Türk iş insanlarını sevindirdi, Türkiye-Çin İş Geliştirme ve Destekleme Derneği Başkanı İhsan Beşer, Çin’den başlayarak Asya, Avrupa ve Orta Doğu’yu birbirine bağlayan altyapı ve ulaşım ağı oluşturulmasını amaçlayan Tek Kuşak Tek Yol Projesi’nin, bu ülkeye ihracatı kolaylaştırdığını ifade edildi. Türkiye’nin Çin’e ihracatında potansiyel olarak öne çıkan hedef ürünler arasında farklı sektörlerle bağlantılı mal grupları bulunduğuna işaret eden İhsan Beşer, gıda, tekstil, otomotiv, tabii kaynak ürünleri, ev işlerinde kullanılan cihazlar, tarım makineleri, telefon ve kayıt cihazları gibi ürünlerin yüksek satış potansiyeli taşıyan ürünler olarak nitelendirilebileceğini dile getirdi. “Türkiye ürünleri için çok iyi bir pazar olan Çin’e demir yoluyla ihracatın 12 güne düşmesi hem maliyetlerimizi aşağı çekecek hem de yaş sebze ve meyve ihracatının yolunu açacak.” dedi. Gerekli onayın gelmesinin ardından ürünlerin konteynerlere yüklenerek Çin’e gönderilebileceğini vurgulayan Beşer, gelecek yıl itibarıyla soğutuculu konteynerlerin de olmasıyla yaş meyve ve sebze ihracatının da yapılabilmesinin yolunun açılacağını kaydetti (https://www.aa.com.tr/tr sitesinde 03.02.2021 tarihinde yayınlanmıştır).