Pandeminin Getirdikleri: Sanal Fuarlar ve Heyetler

2020 yılının Mart ayı gibi ülkemizde başlayan COVID-19 önlemleri öncesinde Çin’in yaşadıkları nedeniyle kapımızı çalan başta Avrupalı firmalar hepimizi heyecanlandırmıştı. Lakin Çin’in içinde kalmayarak tüm dünyayı etkisine alan pandemi başta dünya borsaları, kripto paralar, emtia değerleri derken hayatımızı alt üst etti. Bunun ile de yetinmedi hayatımızda bazı bildiklerimizi tamamen değiştirdi.

Günlük hayatımızın, karantina dönemlerinin ötesinde iş hayatımızda ticaret yapış şeklimiz ve iş modellerimiz COVID-19’dan en çok nasibini alan kısımların başında yer aldı. Seyahatlerin bırakın ülkeler arası şehirler arası yasaklandığı bir dönemde en çok perakende ve hizmet sektörü ile ihracat etkilendi.

İhracatçılarımızın bu dönemi en hızlı atlatmasına yönelik çalışmalarımız sonucu Türkiye’nin ilk Sanal Fuar Organizasyonu olan Shoedex Ayakkabı ve Saraciye fuarı 1-4 Haziran 2020 tarihlerinde 31 katılımcı ile gerçekleştirildi. Dünya’da da ilk kez ayakkabı ve saraciye özelinde gerçekleştirilen fuar olan Shoedex süreci firmalarımızın hazırlıkları, yaptıkları ve yapabileceklerini bir sonraki sanal organizasyonlar için sıralamak istedik.

Önceklikle firmaların gerçekten geleneksel satış metodlarından, internet üzerinden gerçekleşen yani dijitalleşen bir modele fikir olarak istekli olmaları gerekmekte. Aksi halde çok basit olan adımlarda dahi tökezleme gerçekleşmekte ve motivasyon kaybı oluşmaktadır.

İhracatçı Birliği üyelerimizin ağırlıklı olarak yer aldığı organizasyonda hizmet alınan platform firması ile birlikte katılımcılar tek tek ziyaret edilmiş, platformun eğitimi verilmiş ve aşağıda yer alan hususlardaki eksikliklerin tamamlanması istenilmiştir.

1- Firmanın bir internet bağlantısı var mı? Var ise hızı ne?

Platform hem veri alma hem de video görüşmelerinde yoğun veri göndermeye ihtiyaç duymaktadır. Burada asgari şart 12 mbs download ve upload hızı). Bu konuda eksiği olan firmalar ilgili önlemleri 1 hafta süre içerisinde tamamlamışlardır.

2- Firmanın kullanabileceği kamerası ve mikrofonu olan bir bilgisayarı veya tableti var mı? Şayet sadece laptopları varsa ilgili firmalara 1 tablet veya cep telefonlarından nasıl bağlanılacağı da anlatılarak ürün göstermede avantajlarına değinildi. Zira telefon kullanıldığında video görüşme esnasında bir çağrı gelebilme ihtimaline karşın 2nci cihaz olarak tablet tavsiyesi yapıldı.

Bu 2 konu hakkında firma eksiklerini giderdiği taktirde teknik olarak sanal platformda yer almasında bir engel kalmamakta. Bundan sonrası firmanın fark yaratacağı, ürünlerini anlatabildiği, fotoğraflayabildiği ve platformu kullanma becerisine kalmaktadır. Yani firmalar ne kadar DİJATELLEŞMİŞ ise o kadar hakim oluyorlar.

3- Ürün fotoğraflarının çekimi var mı?

Platformda 1024*1024 ölçülerde, en az 4 açıdan, 1MB boyutlu stüdyo çekimi ürün fotoğrafları ve açıklamaları yer almaktaydı. Özellikle ürün açıklamaları kısmı firma eşleştirmede (potansiyel alıcı-potansiyel satıcı, matchmaking*) büyük önem arz etmektedir. Firmanın dijital katalogları var mı?

Platform bazında ürün olarak sınırsız bir ekleme hakkına sahip olsanızda koleksiyon mantıkı ile gitmek daha etkili olmaktadır. Potansiyel alıcıların ellerinde bulunmasını istediğiniz katalogları ve kartelaları platforma yükleyebilir veya sonrasında müşterinize elektronik ortamda iletebilirsiniz.

4-Yabancı dil biliyor musunuz? Yabancı dil bilen bir personeliniz var mı?

Firmalarımız tercümanlarını pandemi nedeniyle aynı ortama getiremese bile platformun firma başına 5 kişilik bir ekip tanıtabilmesine olanak sağlamasından dolayı uzaktan erişim ile aynı anda tercüman-alıcı-satıcı video konferansta buluşarak sağlıklı bir şekilde görüşmelerini gerçekleştirebilmişlerdir.

5-Web siteniz var mı? En az 1 yabacı dilde hizmet veriyor mu?

Sanal Platformlarda sizleri gören potansiyel alıcıların ilk baktıkları internet siteleriniz, varsa üretim/pazarlama videolarınız (fuar platformunda veya youtube, vimeo gibi yerlerde) olmaktadır. Bu konuda özellikle asgaride ingilizce olarak işi bilen bir firmaya hazırlatılan web sitesi ve üretim/montaj/hasat/tanıtım videoları sizin hakkınızda karşı tarafa olumlu yönde veya olumsuz* etki yapmaktadır. İnternet dünyasında var olmak için firmalarımızın kendilerini iyi anlatan, üretim becerilerini, katıldıkları fuarları, sertifikalarını, çalıştığı ülkeleri ve hatta referanslarını sunabilecekleri bir web sitelerinin olması avantaj sağlamaktadır.

6- İnternette sosyal medya hesabınız, online mağazanız, ticari platform üyelikleriniz var mı? Hali hazırda internet satışı yapan, ticaret platformalara üyeliği bulunan, sosyal medya ile ilgili olan firmalarımız hem hazırlık sürecinde hem de sanal fuar süresince duruma en hakim ve rahat olan firmalarımızdı. Lakin hazırlıksız olmak bir kayıp değil aksine geliştirilecek bir alan olarak görülmelidir.

Günümüz dinamikleri, gelecek öngörülerinin tamamı internet üzerinden satışların giderek artacağının ve online mağazaların/platformaların daha da büyüyeceğini ön görmektedir. Pandemi süresince özellikle avrupa özeline baktığımızda büyük parakende zincirleri ufalmaya giderken, sanal mağazası olan firmalar cirolarını korumuş ağırlığı online mağazacılığa ve satış kanallarına aktaranlar ise pandemi sürecini kayıpsız hatta artı ile kapamışlardır.

Dijitalleşme için en büyük engelin beklemek olduğunu kabul edip değerli ihracatçılarımızın bugünden itibaren yeni sürece hazırlanmaları noktasında sanal fuarları ve heyetleri fırsat görerek katılımcı olmaları temennisiyle, sağlıkla ve ihracatla kalın.