Temassız Pazarlama Yöntemleri: Dijital Platformlar

Corona virüsü önce Çin’i ardından tüm dünyayı etkiledi. Salgın haline gelen virüs nedeniyle ülkelerin tamamına yakını karantina tedbirleri aldı, evden çıkma yasakları getirildi. Önlemler sonuç vermeye başladı. Zaten sayısız belirsizlik faktörü (Brexit, ticaret gerilimleri, seçim son tarihleri) tarafından zayıflatılmış olan küresel ekonomi şimdi yeni bir sorunla karşı karşıya: Covid-19 salgını. Sadece ağır bir insan kaybına tanık olmakla kalmıyor, aynı zamanda dünyanın dört bir yanındaki işletmelere zarar veriyor, tedarik zincirlerini ve iş operasyonlarını bozuyor, hanehalkı ve pazar güvenini etkiliyor ve uluslararası ticareti ciddi şekilde sınırlıyor.

Son dönemde, birçok ülkede yeni vaka ve ölüm sayıları azalıyor. Ancak kısa vadede uluslararası ticaretin geleneksel pazarlama yöntemlerine dönmesi pek mümkün görünmüyor. Bu nedenle alternatif platformların kullanılması gerekiyor.

E-ticaret şirketi Amazon da koronavirüs sebebiyle hareketli günler geçiriyor. Amazon, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınıyla çevrimiçi alışverişe artan talebi karşılayabilmek için ABD’de 100 bin yeni personel alacağını ilan etti. Amazon’un Dünya Operasyonlarından Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Dave Clark tarafından kaleme alınan blog paylaşımında, Kovid-19 salgınıyla e-ticarete olan talepte önemli bir artış görüldüğü ve işgücü ihtiyacı doğurduğuna dikkat çekildi. Paylaşımda, söz konusu talep artışını karşılayabilmek için depo merkezleri ve dağıtım ağına istihdam edilmek üzere tam ve yarı zamanlı çalışacak 100 bin yeni personel alınacağı bildirildi.

Temassız Ticaret Önlemi; Irak’a yapılan ihracat, Habur-İbrahim Halil Gümrük Kapıları arasındaki tampon bölgede konteyner, dorse ve şoför değişimi yoluyla ‘temassız’ olarak gerçekleştiriliyor. Giriş yönünde, sadece Türk sürücülerinin karantina uygulamalarına tabi olarak girişine müsaade edilirken, yabancı sürücülerin ülkemize girişine izin verilmiyor.
İhracatı performansını etkileyen faktörlerin en önemlilerinden birisi pazarlama stratejisidir. Firmalar, pazarlama stratejilerini oluştururken hem iç hem de dış pazarı dikkate alarak strateji oluşturmaktadırlar. Firmalar ihracatta belirli bir olgunluğa ulaştıklarında rekabetti fiyat ve dağıtım kanallarını güçlendirerek ihracattaki başarılarını daha da artırabileceklerdir.

Dijitalleşme içinde bulunduğumuz yüzyılın en önemli unsurlarından biri haline gelmiştir. Dijitalleşme; günlük yaşamda, sosyal hayatta ve çalışma hayatında insan ilişkilerini, tüketici davranışlarını, işletmelerin pazarlama kanallarını düzenleyen ve değiştiren önemli bir güç haline gelmiştir. Pek çok farklı alanda olduğu gibi, pazarlama alanı da pek çok farklı alanda olduğu gibi akademik dünyadan ve iş dünyasında oldukça büyük ilgi görmektedir. Çünkü artık karşımızda “dijital bir tüketici” vardır. Bu tüketiciyi anlamak, onun kara kutusunu okuyabilmek hem işletmeler açısından hem de pazarlama akademisyenleri açısından oldukça zor bir hal almıştır. Bu yeni nesil tüketici, işletmelerin ürünleri ve markalarıyla ilgili onlara vermek istediği bilgilerden çok daha fazlasını dijital pazarlamanın en önemli unsuru olan sosyal ağlar sayesinde edinmektedir. Bu yüzden dijital pazarlamayı doğru bir biçimde anlamak, doğru stratejiler uygulamak işletmeler için son derece kritik bir önem taşımaktadır.

Ege İhracatçı Birlikleri yeni sisteme hızlıca adapte olmuş ve Nisan ayı itibariyle güncel talep gören konularda video konferanslar düzenlemeye başlamıştır. Bunların konuları sırasıyla; Salgınla Mücadele Kapsamında Eximbank Destekleri , Koronavirüs Salgını İle Ekonomik Mücadele İçin Alınan Tedbirler, Koronavirüs Salgınının Hedef Pazarlarımızdaki Seyri ve bazı önemli pazarlara özgü güncel bilgilendirme amacıyla, Rusya ve Güney Kore Pazarlarındaki Gelişmeler ve Dubai olarak gerçekleşmiştir. Bu kapsamda da söz konusu ülkelerde yerleşik Ticaret Müşavirlerimizin ve temsilcilerimizin katılımlarıyla geçekleştirilmiştir. Online eğitim/faaliyet ve konferanslar için çalışmalar devam etmekte ve yeni konular gündeme getirilmektedir. Bu konferanslara ortalama 100 temsilci katılmaktadır, her hafta Perşembe günleri yayınların devam etmesi hedeflenmektedir.
Aynı konuda TİM’de de sanal fuarlar ve dijital platformlarla ilgili çalışmalar yapılmaktadır. Nisan ayında başlanılan ve büyükelçileri ağırladıkları ‘TİM Export Talks’ online panelleri başlattı. İlk panel Türkiye Pekin Büyükelçisi Abdülkadir Emin Önen’in katılımıyla TİM’in sosyal medya hesaplarından canlı olarak gerçekleştirildi. İkinci panel konuğu ise Hollanda Büyükelçisi Şaban Dişli olmuş, her iki Büyükelçimiz, ihracat pazarlarımız ile ilgili önemli bilgiler paylaştı. TİM Export Talks” online paneller serisinin üçüncüsü, TİM Başkanı İsmail Gülle ve Türkiye Cumhuriyeti Washington Büyükelçisi Serdar Kılıç’ın katılımıyla “Covid-19 sonrası ABD’de ihracatçılar için hangi fırsatlar var?” başlığı ile TİM’in sosyal medya hesaplarından canlı olarak gerçekleştirdi. Panelde, Covid-19 sürecinde ABD’de alınan tedbirler, ABD ekonomisinin salgın sonrasındaki durumu, iki ülkenin dış ticaretindeki gelişmeler ve önümüzdeki döneme dair fırsatlar değerlendirildi. Online paneller Mayıs ayında da devam edecek. Bu süreçte hayata geçecek bir diğer proje ise ‘Sanal Ticaret Heyeti’. Ticaret Bakanlığının da onayı ile ‘Sanal Ticaret Heyeti’ uygulamasına bir an önce başlamak adına, 18 ülkeden dönüş alınmış ve 10 ülkeden daha dönüş bekleniyor.

Önümüzdeki dönemde TİM tarafından gerçekleştirilecek olan bazı heyetler ve tarihleri:
Özbekistan Sanal Ticaret Heyeti, Tarih: 13-14-15 Mayıs 2020 Yer: Zoom
Kenya Sanal Ticaret Heyeti, Tarih: 27-29 Mayıs 2020 Yer: Zoom

Ege İhracatçı Birliklerinde de bu konuda çalışmalar hızla devam ediyor, 12 Birlik üyesi firmalara ürünlerini sunacakları, her an her yerden erişilebilir platformlar sağlama amacıyla yola çıkılmıştır. Ürünlerini doğal ve beşeri şartlardan etkilenmeden güvenle sunabilecekleri bir alternatif üretme, maliyeti düşük projeler geliştirme konusunda online toplantılar devam etmektedir. Ege Deri ve Deri Mamülleri İhracatçıları Birliğinin koordinasyonunda ilerleyen proje gerçeğe yakın bir fuar deneyimi, online kayıt olma , açılış / kapanış saatleri , görsel fuar alanı , erişim kolaylığı (bilgisayar, tablet ve mobil cihazlar ile) ölçeklendirilebilir* katılımcı ve ziyaretçi kapasitesi akıllı eşleştirme , çok fonksiyonlu arama ve öneri fonksiyonları, canlı sohbet & video, canlı seminer ve konferanslar gibi hizmetleri vermeyi amaçlamaktadır.

Türkiye’nin bilgi teknolojileri alanında sahip olduğu potansiyel gücün ticari karşılığının yüksek olduğu görülmektedir. Genç nüfusun sahip olduğu potansiyel en iyi şekilde değerlendirilerek dijital okuryazarlığın kuvvetlendirilmesi, yazılım ve uygulama geliştirme alanlarında bilgi düzeyinin arttırılması için çalışmalar yapılmalıdır. Nitelikli insan gücünün sağlanması için özel sektör, kamu kurumları ve sivil toplum kuruluşlarınca iş birlikteliklerinin sürdürülmesi gerekmektedir.

Corona virüsü salgınına Avrupa’da zamanında müdahale eden ülkelerin başında gelen Almanya, yaşam normale dönüyor. Yalnızca Merkel ve hükümeti, bir bölgede her 100 bin kişide 35’ten fazla corona virüsü tespit edilmesi durumunda o bölgenin kapatılacağını duyurdu. İngiltere’de de Johnson, salgında ikinci bir dalganın “kalıcı ekonomik hasara” neden olabileceği uyarısında bulunarak, bu nedenle hükümetin, “ekonomiyi kademeli olarak açması gerektiğini” kaydetmişti.

Salgının başlangıç noktası olan Çin’de de hayat normale döndü. Öyle ki, dünyaca ünlü moda devleri kepenk indirirken, fabrikalar kapanırken, onlar pandemi sonrası ilk moda haftalarını bile maske ile olmak üzere düzenledi. Yine salgından önemli darbe alan İtalya’da da yetkililer, Normalleşme sürecinin başlatıldığını ancak ikinci dalgaya karşı uyarılarını sürdürüyor. Normalleşmelerin devam etmesi dijital platformların kullanılmayacağı anlamına gelmeyecektir. Birçok ticari faaliyeti kolaylaştıran teknolojinin bu pandemi ile herkesi kullanmaya ve en verimli şekilde yararlanmaya itti. Bu geleneksel faaliyetlerin azalmasına ve dijital platformların tahminlerin ötesinde gelişmesine ve güven kazanmasına sebep olabilir.

BAZI ULUSLARARASI B2B PORTALLARI
http://www.tradeb2b.net/top/ Bu Kaynakta ciddi bilgiler var.
http://www.globalsources.com The Best Global Resource website
http://www.alibaba.com The Best B2B in the world until now
http://www.busytrade.com Google just put $5,000,000 to this website
http://www.busyeurope.com The newest B2B website to whole Europe.
http://www.tdctrade.com From Honghuang website
http://www.asiannet.com  The B2B website to Asia.
http://www.made-in-china.com  The oldest B2B website
http://indiamart.com  Not very famous, but still lots of traffic. http://www.ecplaza.net  Also a good B2B website. lots of traffic
http://www.eczn.net  All Free B2B website
http://www.ec21.com/ EC21
Diğer
www.tootoo.com
www.tradekey.com
www.GlobalTradeBusiness.com
www.tradeoffer.com
Top 10 B2B Websites, 2011
http://www.dmzinteractive.com/blog/top-10-b2b-websites-2011
http://www.tradeb2b.net/top/

KAYNAKLAR:

http:// http://www.tubisad.org.tr/tr/images/pdf/dd-tusiad-eticaret-raporu-2019.pdf

https://www.globalpiyasa.com/tr/makale/dijital-donusum-kapsaminda-akilli-ihracat-platformu-uygulamasi_1166

https://www.researchgate.net/publication/324531695_ILETISIMIN_YENI_YUZU_DIJITAL_PAZARLAMA_VE_SOSYAL_MEDYA_PAZARLAMASI