Günümüzün dijital dünyasında e-ticaretin büyük bir önemi olduğu şüphe götürmez bir gerçek. E-ticaretin son dönemde dikkat çeken yöntemleri dünyanın e-ticaret devi Amazon’da satış yapma imkanı sunan FBA (Fulfillment by Amazon – Amazon tarafından ikmal) ve FBM (Fulfillment by Merchant – Tüccar tarafından ikmal) ve Dropshipping programlarıdır.

FBA yani “Fulfillment By Amazon”, bu satış şeklinde, satıcı satmak istediği ürünleri Amazon’un deposuna gönderir. Amazon web sitesinde listelenen ürün satıldıktan sonra Amazon ürünü müşteriye kargolar ve satış sonrası sorunlarla da bizzat ilgilenir. FBA yönteminde Amazon satıcıdan hem listeleme hem de fulfillment ücreti (depolama ve satış destek olarak düşünebilirsiniz) keser.

Kısaca aşağıdaki video özetlenmiş FBA sistemi:

FBM yani “Fulfillment By Merchant”, bu satış şeklinde, satıcı Amazon web sitesinde listeleyip satışını gerçekleştirdiği ürünü kendi deposundan müşteriye kargolar ve satış sonrası desteği de bizzat kendisi verir. FBM yönteminde Amazon satıcıdan sadece listeleme ücretini keser.

Dropshipping yönteminde ise diğer satış şekillerinde olduğu gibi bir ürün stoku yoktur. Satıcı diğer alışveriş sitelerinde listelenmiş ürünleri Amazon’da listeler ve satış gerçekleştikten sonra diğer siteden ürünü satın alarak kargolamasını yapar. Bu yöntemde Amazon satıcıyı FBM yapıyormuş gibi varsayar ve satıcıdan sadece listeleme ücreti keser. Satış sonrası müşteriye destek vermek FBM’de olduğu gibi satıcının sorumluluğundadır.

Bu yazımızda, bu 3 satış yöntemi üzerinden FBA yöntemi üzerinde duracağız.

AMAZON FBA SİSTEMİ NASIL ÇALIŞIR

  1. Amazon Ürünlerinizi depolar
  2. Amazon FBA üzerinden satılan ürünlerinizi otomatik olarak kullanıcılara göndermek için paketler, gönderiye hazır duruma getirir ve sipariş takip bilgilerini müşteriye iletir.
  3. Satış sonrası müşteri hizmetlerini Amazon yapmaktadır
  4. Ürün geri dönüşü, para iadesi vs. gibi hizmetler için aksiyon alır.
  5. Bunların dışında FBA’ya dahil ettiğiniz ürünlerinizi Amazon Prime’a* uygun duruma getirir ve satış potansiyelinizi arttırır.

FBA SATŞ STRATEJİSİ

  1. Amazon Satışı İçin Hedef Ülke Ürün Seçimi

Amazon’da ürün listeleyerek satış yapacağınız ülke ya da ülkeleri belirlemesi çok önemlidir. Örneğin; Hedef pazarınız, Amerikan iç pazarı ve eş zamanlı olarak Amazon.com’dan sipariş yapan global müşterilerse, satışlarınıza Amerika üzerinden başlamak doğru tercih olacaktır. Ayrıca Amazon.com üzerinden Meksika ve Kanada hesaplarınızı da aktif ederek bu ülkelere de satış yapabilirsiniz.

Eğer hedef pazarınız Avrupa ise, Amazon ile birlikte lokal alışveriş platformlarını da incelemenizde fayda var. Örneğin, Hollanda’da bol.com Amazon’dan daha fazla kullanılıyor. Bununla birlikte Ebay’in de Amazon’dan daha etkili olduğu Avrupa ülkeleri bulunmaktadır, İngiltere gibi. Bu nedenle hedef pazarınızı doğru belirleyerek, pazar bazlı stratejinizi geliştirmenizde fayda bulunmaktadır. Amerika dışında Amazon FBA sisteminin aktif olduğu 5 Avrupa ülkesi bulunmaktadır. Bu ülkelerdeki FBA hizmetinden faydalanarak Batı ve Orta Avrupa’daki potansiyel müşterilerinize ürün satışı ve gönderimi yapabilirsiniz.

  • İngiltere (amazon.co.uk)
  • Fransa (amazon.fr)
  • İtalya (amazon.it)
  • İspanya (amazon.es)
  • Almanya (amazon.de)

Avrupa’da FBA sistemi şu şekilde işler; Bu ülkelerden, sizin için en uygun olanında bulunan Amazon deposuna ürünlerinizi göndererek satış ve ürün gönderimi yapabilirsiniz. Ayrıca yukarıdaki domainlerden herhangi birinde ürün listeliyorsanız diğer 4 domainde ürün listelemeniz çok basit olacaktır. İhtiyacınız olan sadece domain bazlı ürün içeriklerinizin çevirisidir. Geriye Amazon ara yüzünden “market place” birleştirme işlemi kalmaktadır.

Ürünleriniz Amazon deposunda stoğa girdikten sonra Amazon Avrupa pazarı için satışlarınıza başlayabilirsiniz. Bununla birlikte Amerika’da olduğu gibi Amazon dışı kanallardan da satış yapıyorsanız, bu siparişlerin gönderimini Amazon üzerinden yapabilirsiniz. Eğer Amazon FBA’de ürününüzü “””yukarıdaki 5 pazar için de aktif hale getirdiyseniz Amazon, ürünlerin gönderildiği ülkeye bakmaksızın potansiyel müşterilerin dağılımına göre gönderilen ürünleri farklı ülkelerdeki depolara dağıtabilir. Örneğin; X ürününüzü İngiltere’de Amazon FBA’ya gönderiyorsunuz. Tüm stokunuz öncelikle İngiltere Amazon deposuna gider. Daha sonrasında gerekli görülürse Almanya, Fransa gibi ülkelerdeki depolara da belirli oranda bölüştürülebilir. Amazon bu sayede son kullanıcıya daha yakın olarak etkili bir lojistik hizmeti sunmayı amaçlamaktadır.

  1. ÜRÜN SEÇİMİ ve ÜRÜN KARLILIĞI

FBA sisteminde En önemli aşama hangi ürünü satacağınız olacaktır. Yanlış ürün seçilmesi durumunda geri kalan tüm işler kusursuz yapılsa dahi sonuçları kötü olacaktır. Doğru ürün seçimi demek, doğru olduğunu düşündüğünüz ya da üretmek istediğininiz ürün demek değildir.

DOĞRU ÜRÜN = YÜKSEK TALEP + DÜŞÜK REKABET + YÜKSEK SATIŞ FİYATI + DÜŞÜK ÜRETİM MALİYETİ

Dolayısıyla Amazon’da satılmak üzere üreteceğiniz/ürettireceğiniz ürünleri doğru araştırma ve inceleme tekniklerini kullanarak saptamalısınız. Bu analizleri ve ürün araştırmalarını yapabileceğiniz Amazon’a entegre tool’lar bulunmaktadır. Bunlardan da faydalanabilirsiniz. 

Amazon üzerinden sattığınız her ürün için Amazon’a bir miktar komisyon ödemektesiniz. Bu komisyon miktarı kategori bazlı değişmekle birlikte, 22%’ye kadar çıkabilmektedir. Komisyonların yanı sıra, ürünlerinizi son kullanıcıya göndermek için katlanacağınız birim maliyetlerde karlılığınızı önemli derecede etkileyecek olan önemli bir faktördür. Özellikle Amerika dışından, örneğin; Türkiye’den son kullanıcıya ürün gönderimi yapacaksanız lojistik maliyeti dikkat edilmesi gereken en önemli konu olmaktadır.

  1. ÜRÜN GÖNDERİMİ 

Amazon deposuna 1 tane de 1000 tane de urun gönderebilirsiniz. Genelde yeni açılan hesapların 5000 adet urun limiti oluyor. Sizin satış yaptığınızı gördükçe Amazon bu limiti daha ihtiyacınız olmadan artıracaktır. Ürünler Amazon depoya ulasana kadar bütün sorumluluk satıcıya aittir. Lojistik ile ilgili çıkacak sorunlar, ek masraflar ve gümrük konuları ile Amazon ilgilenmemektedir.

Amazon depolarındaki ürün tanıma sistemleri barkodlara bağlı olarak çalışır. Amazon’a gönderilen her ürünün sizin satıcı dükkanınızda tanımlanmış ürünle eşleştirilebilmesi için barkodlanmış olması gerekir. Bu barkodları Seller Central’den elde edebilirsiniz.

Ürünler FBA için yollamadan önce bir FBA Shipment Order oluşturulur. Order’da koli adetlerini, koli içeriğini ve boyutlarını girmeniz gerekmektedir.  Bu aşamadan sonra Amazon size satacağınız ürüne göre göndereceğiniz Amazon deponun adresini söyleyecektir. Bu adres genelde urunun “tahminen” en çok satacağı bölgelere en yakın Amazon deposu olacaktır. Amazon depomuza ürünler ulaştıktan sonra bütün ürünler teker teker sayılacak, gerekirse etiketlenecek, satılacak durumda olmayan ürünler ayıklanacak ve sonrasında Fulfilled by Amazon olarak satışa hazır olacaktır. Bu süreçte sizlerin yapması gereken herhangi bir şey bulunmamaktadır.

  1. ÜRÜN LİSTELEME

Satmayı planladığınız ürün hakkında gerekli görsel ve yazılı metin elinizin altındaysa, birkaç dakika içinde ürününüzü listeleyebilir ve satışa hazır hale getirebilirsiniz. Amazon’da halihazırda satışı yapılan bir ürünü satacaksanız, ürün listelemeniz daha kolay ve hızlı olacaktır. Eğer kendi markanızla ürün satıyorsanız, Amazon’da “Brand Registry” (marka kaydı) yapmanız gerekmektedir. Bu işlemin sonuçlanması birkaç gün sürebilmektedir.

Amazon’da ürün kaydınızı yaptırdıysanız, ürün sayfanızı daha özgün hale getirmeniz için Amazon size bazı ayrıcalıklar tanıyacaktır. Normalde ürün sayfaları; ürün görsellerinin bulunduğu slider ve yazılı metin şeklindedir. Marka kaydınız tamamlandıktan sonra ürün sayfanıza HTML içerik girebilir ve video ekleyebilirsiniz. Bu da satışlarınızı arttıracak faktörlerden biridir.

Dünyada toplam 6 milyondan fazla Amazon satıcısı var ve bunların 2,5 milyonu aktif satış yapmaktadır. 20 bin satıcının yıllık cirosu 1 milyon dolardan fazladır. 140 bin satıcının yıllık cirosu ise 100 bin dolardan fazladır. Amerika’daki toplam e-ticaretin %16.7 sini Amazon’un kendisi hakimken, %31.3′ üne de Amazon pazaryeri hakimdir. Sadece Amerika’daki küçük ve orta ölçekli Amazon’da satış yapan şirket sayısı 1 milyondan fazladır. Dünyadaki Tüm Amazon pazaryerlerine her yıl toplam 1 milyondan fazla yeni satıcı katılıyor. Satıcı sayısı artışıyla birlikte Amazon’un e-ticaretten aldığı pay her yıl artmaktadır.

Rekabetin agresif olarak arttığı amazonda gerçekleştirilen e-ticaretten firmalarımızın daha fazla pay alması ve bu konuda bilinçlendirmesiyle amacıyla, Bakanlığımızın bu konuda firmalarımıza, nakliye, tanıtım ve e-ticarete yönelik diğer konularda destek vermesi ABD’ye olan ticaretimizin artmasında büyük önem arz etmektedir. Ayrıca yukarıda anlatılan fba sisteminde depo ve lojistik merkezi gibi yapılara ihtiyaç olmadan Amazon’un kendi depoları kullanılarak e-ticaret gerçekleştirebilmesi sebebiyle küçük ve orta ölçekli firmalarımızın da bu sistemden kolayca faydalanabileceği düşünülmektedir.

KAYNAKLAR:

https://www.marketplacepulse.com/marketplaces-year-in-review-2018)

https://blog.amzcozumleri.com/

https://medium.com/@sefadeniz3455

https://medium.com/@emr_bilgin

Categories: Genel

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir